måndag 13 januari 2020

Spår av tvekan i Rödesund


Spårplaner tycker många är intressant läsning. I många inlägg på olika fora så efterfrågas just spårplaner. När jag började planera för VWJ så blev det ett ganska stort antal förslag Under tiden som den ena skissen efter den andra hamnade i stora arkivet, så sparade jag samtidigt en del fragment från de ratade idéerna; något gick att bygga vidare på. Från första början tänkte jag bara ha en enda stor station med rundkörningsmöjlighet och dolda uppställningsspår. Jag insåg då att jag kommer att missa glädjen i att tillsammans med några kompisar stå och skicka tåg fram och tillbaka mellan två eller flera stationer. Således började jag skissa på en anläggning med tre smalspårsstationer varav en skulle vara gemensam för SJ och privatbanan VWJ. För att få till denna behövde jag klura en hel del och dee första trevande förslagen ser ut som på skisserna nedan.
En variant med stationshuset i slutet av bangården.
Riktigt hur jag tänkte med bangården nere i hamnen minns jag inte
 men denna variant förkastades snabbt.
Jag ville ha lokstallen samlade och bara en vändskiva.

Lokstationen samlad men placeringen av lokstallen tog större plats
i verkligheten än på min skiss (ett ganska känt faktum om man
ritar spårplaner på ett ungefär). Jag ville ha distans mellan bangården
och hamnen och det ser det ju ut som på skissen. Men som sagt,
även denna skiss fick revideras ganska kraftigt.
Dessutom: här är det inte mindre än tre korsningar mellan VWJ och SJ.
En helt annan variant. Så kan det bli när man kallar in
hobbykamrater. Här har Ce-Ge Olsson gått loss och skapat en
helt annan spårplan än den jag tänkt.
Det kan ibland vara bra att låta andra får tänka till kring samma tema.
Här ligger alltså personbangårdarna i ena änden och
godsbangårdar/omlastning i den andra. Spännande och lite annorlunda
men denna gick också in i arkivet.

Här är det slutliga förslaget och nu går det att känna igen Rödesund
Så som det ser ut idag. Med skillnaden att det endast blev ett spårkors
mellan VWJ och SJ samt att SJ spåren samlades i mitten. De mörkare
spåren är normalspår (SJ) och de ljusare är smalspår (VWJ)

Alla dessa ratades och reviderades även, gång på gång. Jag ville ha normalspåren samlade utan att smalspår och normalspår skulle behöva korsa varandra flera gånger; att jag skulle behöva bygga ett spårkors och ha treskenspår på några ställen insåg jag tidigt och så blev det i det slutliga förslaget som ses här. Ritningen är utförd av Henning Larsen, Norge och har varit publicerad i MJ-bladet.

VWJ/SJ så som det ser ut idag. Bangården är tajt och välfylld
med spår. Den ger stora möjligheter till växling och att hysa
ett ganska stort antal vagnar. Lokstationen är samlad men hamnade en
bra bit bort från stationen. Den uppmärksamme noterar att
alla stationer ligger i en lätt kurva.
Detta gör att stationerna ser längre ut än vad de  själva verket är. 

Det jag har lärt mig genom åren är att man aldrig har så mycket plats som man tror och väggarna - även om de synes avlägsna vid planeringen - närmar sig fortare än vad man tänkt sig. Långa slanka växlar är snyggt men tar mer utrymme än korta men branta. Jag valde det senare alternativet på VWJ men även på SJ. Jag fick på det sättet längre mötesspår och möjligheter att köra långa tåg. Hinderfri spårlängd på VWJ är c:a 170 cm. På normalspåret är det faktiskt något kortare. Jag vet, det borde vara tvärt om men även detta, som så många andra gånger, är en kompromiss som helt enkelt kom sig av att jag vill ha normalspåret samlat i mitten av bangården för att slippa ha 2-spårs kontaktledningsbryggor på två ställen. Således separerades VWJ:s persontågsspår och godsspåren från varandra och persontågsspår 1 och 2 (närmast stationshuset) blev väääldigt långa för att vara smalspår. Men det är ganska snyggt att rulla in på stationen med ett långt persontåg. På SJ har rälsbussarna börjat rulla mellan Skövde och Rödesund (Karlsborg) men det förekommer också blandade tåg med Hg-lok samt CC2 och C4, en postfinka samt de godsvagnar som skall skickas från Rödesund. det kan bli ganska imponerande tåg även det men då räcker inte bangården till och tåget står en bit utanför infartsväxeln när Tkl ger avgång.

I nästa blogginlägg skall jag ägna mig åt en viss självrannsakan. Nu har jag tjatat färdigt om det som gjorts (i alla fall för tillfället) och nu behöver jag försöka lägga lite fokus på framtiden. Sture Bylén, min ivrige påhejare, blogg- och byggkamrat publicerade ju vid något tillfälle en "skämslista". En sådan tänkte jag ni skulle få ta del av. Det kan ju bli spännande att se vad jag hittar för "dolda fel" på anläggningen. Jag har en känsla av att jag kanske får dela listan i två inlägg...

2 kommentarer:

  1. Alltid kul att studera spårplaner.
    Ska också bli kul att studera "skamlistan". ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan jag föreställa mig. "Finn fem fel" har man ju vuxit upp med sedan man gick i småskolan. Och fem fel lär du hitta ganska enkelt på min bana. :-)

      Radera