måndag 6 januari 2020

Nytt år, ny blogg, nya möjligheter

Jag har länge funderat på om jag inte skulle starta en blogg och som den västgöte jag är så har jag grunnat länge och noga, kanske lite väl länge. Men, men, här kommer den i alla fall: bloggen om Vestra Wetterns Järnväg.
Jag har under en följd av år skrivit dagboksanteckningar kring det som händer och har hänt på VWJ men dessa har blivit mer och mer sällan på grund av uppdateringar på andra MJ-forum, Facebook och artikelskrivande i "gammelmedia". Med bloggen skall jag försöka renodla och koncentrera mina uppdateringar hit. Uppdateringarna skall jag länka till de forum där jag för tillfället ritar och berättar om det som pågår på VWJ.
Dock kommer denna blogg att innehålla allt det som rör MJ-hobbyn i såväl stort som smått - vår hobby har ju både bredd och djup och det finns mängder av sidospår att växla in på. Ibland leder dem rakt ut i landskapet till någon halv förfallen stuga eller uthus med spännande takvinklar. Jag skall försöka få med sådant här också för att på detta sätt inspirera såväl mig själv som, förhoppningsvis en del andra
Ebbetorp sommaren 1956
Det finns ytterligare en anledning till att jag startar den här bloggen och det är av delvis samma anledning som byggarbroder Sture Bylén en gång började publicera sig på olika forum. Bloggen blir ett sätt att för mig jobba mot ett förutbestämt mål. I det här sammanhanget och vid min ålder är det kanske dumt att prata om deadlines men i augusti 2021 är det definitivt, inte bara en, utan två sådana. 1996 startade jag bygget av det som från starten redan kallades Vestra Wetterns Järnväg. Jag drog igång i stor stil och byggtakten var i början hög och mycket intensiv. 2021 är det således 25 år sedan jag började skruva ihop ramverket. Bygget pågår alltjämt och fokus ligger nu på den sista (eller första), men definitivt den största stationen på linjen - Rödesund. Här återstår en hel del arbete men målet är att ändå presentera en hyfsat färdig stations- och stadsmiljö som hänger ihop med en i övrigt ganska färdig bana. De övriga stationerna Ebbetorp och Snärtan har en ganska hyfsad detaljeringsgrad och här kommer jag bara att ägna mig åt löpande underhåll och kanske plantera en eller annan figur. 
I augusti 2021 blir jag också ålderspensionär - även det en sorts "end of the line" men som jag förstått av mina redan pensionerade kamrater, en befrielse. Förhoppningsvis är då VWJ "färdig" och tågen kan rulla igång på riktigt. Det kan bli riktigt kul. Jag hoppas ni kliver ombord och hänger med fram tills dess. 

1 kommentar:

  1. Välkommen du också som bloggare. Kul och intressant att läsa din blogg! Följer med spänning!

    SvaraRadera