torsdag 9 januari 2020

Ännu en blick i backspegeln

Rälsläggningen på hela VWJ- och SJ-slingan stod klar den 6 maj 2009. All körström, sektionsindelning och växelmanövrering, funktionstestad och funnits fungera oklanderligt via de tre ställverken vid stationerna Ebbetorp, Snärtan och Rödesund. Så här skriver jag i dagboken denna dag 
Hela VWJ samt SJ är idag körklart! Det är således nu som den egentliga guldspiken skall slås i.Treskenspåret i Rödesund var det sista som kopplades in av Siö Juhlin från CSJ. Ballastering av bangården därstädes pågår som bäst. Hamnen i Rödesund är ännu så länge utan vatten och således även båtar. Vestra Wetterns Nya Ångslups AB bidar sin tid och väntar spänt på leverans av beställda flytetyg från Olssons Mek. Verkstads AB i Stockholm. Som tidigare nämnts har stora insatser gjorts vid den lilla mellanstationen Snärtan. Idag är stationen hyfsat komplett med alla byggnader på plats och en del detaljer. Flaggstången är monterad och grusgångarna krattade. Det saknas gardiner i fönstren i stationshuset och stinsens hustru har ännu inte fått dit några pelargonior.
Det finns dock alltid en anledning att ha ett kalas så VWJ-ledningen beslutade redan 2 år tidigare att salutera det faktum att den smalspåriga VWJ var körklar och inbjöd således till festivitet. 
Pampig invigning skedde den 19 maj 2007 med tillhörande guldspiksceremoni med ett fåtal honoratiores på gästlistan. Champagne och trerätters middag inte helt olikt högtidsmåltiderna under salig Oscar II:s dagar. Nu var i alla fall smalspåret  vederbörligen invigt. Ja, se det var ett riktigt kalas det! 
Festmenyn från invigningen av VWJ

Guldspiken slås i med hammaren jag fick av morfar när jag fyllde 4 år.
  Den första stationen som stod "klar" var Ebbetorp. Den ligger bra till för arbete och är lätt nåbar från flera håll. Det är också där jag sitter och "slökör" ibland, när jag känner mig sugen på att Låta tågen gå (för övrigt en underhållande roman med samma titel av den tjeckiske författaren Bohumil Hrabal).
Kalkvagnar inväxlade i tåg på spår 3 i Ebbetorp.
Ebbetorp är en trespårsstation med två mötesspår för persontågen och med ett tredje spår i anslutning till frilastkaj. Detta spår står också i direkt förbindelse med en av de stora godskunderna hos VWJ - Triangelkalk AB (ej att förväxla med Pyramidkalk AB). Därav de vanligt förekommande kalkvagnarna som rullar i godstågen på VWJ även en bra bit in på 1950-talet. Så sent hade de flesta gått över till kalk förpackad i säckar - så icke VWJ som fortsatte med den ålderdomliga hanteringen 25-30 år efter att de flesta kalkbruk ställt om sin distribution packning av kalken.  De flesta R-vagnarna, smalspåriga som normalspåriga rensades på sina luckor - märkta efter år av hårdhänt hantering - och gjordes om till vanliga öppna vagnar.


HSJ 248. En f d kalkvagn.
Avslöjas på grund av vagnsgavelns form.
Foto: via Tobbe Holmberg/Erik Walde.
För den som inte känner till Ebbetorp avslutas detta inlägg med en bild på stationshuset och bangården. Något nytt har tillkommit sedan bilden togs men det mesta är sig likt idag i januari 2020.
Ebbetorp i augusti 2016. Rälsbussen ankommer från Hjo.
Stationshus och uthus är byggda efter förebilder från HSJ.
Kiosken är Pressbyråns första kiosk, byggd efter en ritning
från Hjo kommuns arkiv. Ritningen är daterad 1935.





2 kommentarer:

  1. kommer bli kul att följa denna blogg

    SvaraRadera
  2. Det har varit fantastiskt att veta att det finns någon där ute som vet om att falla ner och komma upp igen. Vi förblir alltid ödmjuka och ger aldrig upp, och med hjälp av Benjamin lee att få mig lån från hans företag för att utvidga min verksamhet, vid en central tid. Stödet jag fick från hans låneföretag var ganska ärligt och en intressant låg avkastning i utbyte. deras återbetalning är garanterad.
    Du kan kontakta deras e-post på 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Mr lee på + 1-989-394-3740

    SvaraRadera